2015/07/09

Wypadki, urazy. Co wtedy zrobić?

Dlaczego dziś poruszam ten temat? We wtorek (07.07.15r.) poszłam z koleżanką na orlika pograć w siatkówkę. Dołączyło się potem, do nas jeszcze parę osób. Kiedy próbowałam odbić piłkę, zbyt mocno uderzyłam palcami o nią, a dokładnie palcem. Skończyło się to tak, że poszłam do domu, a następnego dnia, kiedy ból nie ustąpił, do szpitala na prześwietlenie. Kiedy tam siedziałam, w myślach błagałam oto aby nie był złamany. Denerwowałam się kiedy po raz kolejny weszłam do gabinetu lekarza, aby obejrzał zdjęcie. Westchnęłam z wielką ulgą kiedy stwierdził tylko skręcenie stawu palcowego. Przez tydzień teraz muszę mieć usztywnionego, zabandażowanego palca. To była moja historia.

Jak wiecie jest wiele rodzaj urazów. Mogą to być lekkie skaleczenia, ale także złamania, skręcenia itp.
Dziś poruszymy temat złamań ręki.

Złamana ręka
Przepuśćmy, że zjeżdżamy z górki na rowerze, nie możemy wyhamować i spadamy z roweru na ziemię. Czujemy wielki ból lewej ręki. Na szczęście jest z nami koleżanka. Pierwsze co pomaga nam wstać. Kiedy po chwili stwierdzamy, że nie możemy jechać rowerem próbujemy go prowadzić i iść na pieszo do domu (lecz kiedy jesteśmy daleko od domu, najlepiej zadzwonić po pomoc do kogoś lub po karetkę). W domu - zimne okłady na rękę, lecz jeśli spuchnie, najlepiej jest udać się do szpitala i zasięgnąć rady specjalisty. Przepuśćmy, że ból nie ustąpił. Najpierw prowizorycznie unieruchamiamy rękę, a dokładniej dwa najbliższe stawy, obok miejsca bólu. Jedziemy do szpitala, rejestrujemy się, oczywiście trzeba odczekać swoje w kolejce. Lekarz przepisuje nam skierowanie na prześwietlenie. Wykonujemy rentgena (RTG). Lekarz ogląda nasze zdjęcia i stwierdza złamanie nadgarstka. W tym przypadku lekarze założą nam gips.

Oczywiście wyróżniamy oprócz tego inne rodzaje złamań ręki tj. :
- złamania śródręcza,
- złamania palców.

W przypadku złamania palca założą nam specjalną szyną na 3 tygodnie (wiem to z doświadczenia ponieważ 2 lata temu złamałam palca, także grając w siatkówkę)
W przypadku złamania kości śródręcza założą nam prawdopodobnie gips.

Oczywiście istnieje więcej rodzajów złamań ręki, ale zostawmy ten temat na kiedy indziej.

Objawy jakie mogą wystąpić podczas złamania podanych powyżej urazów :
- obrzęk uszkodzonej okolicy,
- krwiak,
- zasinienie,
- wrażliwość na dotyk i ucisk,
- znaczne ograniczenie ruchów palców,
- może pojawić się uczucie sztywności.

ZAPRASZAM DO DYSKUSJI NA TEN TEMAT W KOMENTARZACH.


3 komentarze:

  1. Bardzo mądry wpis .Dobrze, że poruszyłaś taki temat. Ja na szczęście nigdy jeszcze się nie połamałam, za to szyta powinnam być ze 20 razy... Tyle, że boję się lekarzy i zwykle nawet szycia unikam :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie miałam nic złamanego, i dobrze. :) Jedynie coś z palcem ale to nic takiego. http://cleoklepko.blogspot.com nowy post

    OdpowiedzUsuń
  3. Urazy są bardzo niebezpieczne zwłaszcza w momencie ich zaniedbania. Nikt nie lubi czekać u lekarzy i wielu z nas woli leczyć się " na własną rękę" jednak czasami bez ortezy, gibsu lub opaski elastycznej się nie obędzie. Dbajmy o zdrowie.

    OdpowiedzUsuń

♥ Zanim skomentujesz przeczytaj wpis !
♥ Bardzo dziękuje za każdy komentarz.
♥ To dla mnie duża motywacja do dalszej pracy.
♥ Przyjmuje uzasadnioną krytykę, komentarze z hejtami są usuwane.
♥ Spodobał ci się wpis? Zostań ze mną na dłużej! Każdy nowy czytelnik wywołuje uśmiech na mojej twarzy :)